Artinasi žiema, o kartu su ja plikledis ir šlapdriba, kurie padidina pavojingų situacijų keliuose riziką. Kaip teisinga elgtis kelyje žiemą, nesukeliant problemų nei sau, nei aplinkiniams? Mes to paklausėme Monvido Austrumso (Monvīds Austrums) — saugaus vairavimo autocentro agentūros „Miessargs” instruktoriaus, kuris, taip pat, keturiskart yra tapęs ralio čempionu.
– Žiemos kelias pilnas netikėtumų ir pavojų. Pasakykite, ką pirmiausia reikia turėti omenyje, norint užtikrinti saugumą sau ir aplinkiniams nuo pavojingų situacijų?
– Pirma ir pagrindinė taisyklė — žiemą reikia važinėti su žieminėmis padangomis. Aš nerekomenduoju naudotis universaliomis padangomis žiemos sąlygomis. Tai tas pat, kaip žiemą ir vasarą nešioti demisezoninį lietpaltį: vasarą kažkaip per karšta, o žiemą — per šalta. Reikia „aprangą“ pasirinkti pagal orą. Ir, žinoma, jokiu būdu žiemą nevažinėti su vasarinėmis padangomis.
Žinoma, išsirinkti padangas reikėtų specializuotuose centruose, kur profesionalai individualiai Jums padės pasirinkti Jums tinkamą variantą. O perkant pigias padangas prekybos centruose reikia atsiminti, kad jų kokybė ir techninės savybės ne visada atitinka naujos padangos standartus: jų protektorius gali netolygiai dėvėtis, o jų tvirtumas labai abejotinas dėl naudojamos medžiagos kokybės.
– Kaip išmokti saugiai važiuoti?
– Bendrai, saugaus važiavimo pamatas yra paprasta taisyklė: sekti situaciją ir ją vertinti, norint laiku suspėti priimti sprendimą.
Štai keli naudingi patarimai vairuotojams:
- Visada reikia ruoštis kelio dangos pasikeitimui. Jei matote, kad po sauso asfalto Jūsų laukia sniegas ar vanduo, atsisėskite tiesiai ir paimkite vairą abejomis rankomis — tai padės Jums kontroliuoti situaciją.
- Nereikia bijoti didelių balų ir pusnių — šiuo atveju panika nepadės. Stenkitės maksimaliai kontroliuoti automobilį. Tuo pat metu nespauskite labai smarkiai vairo rankomis (neįsikabinkite į vairą), duokite joms galimybę atlikti reikiamus manevrus.
- Jei pajutote, kad prasidėjo slydimas šlapiu paviršiumi, pabandykite švelniai spausdami greičio pedalą išlyginti automobilį.
- Žiemą staigiai nespauskite nei stabdžių, nei greičio pedalų — stenkitės viską daryti palengva.
- Stenkitės visus manevrus ir veiksmus atlikti iki posūkio, kad pradėtumėt sukti jau pristabdę, atleidę sankabą ir esant būtinumui, perjungę žemesnę pavarą.
- Stabdykite perjungimo į žemesnę pavarą pagalba. Šis patarimas tinka ne tik mechaninei pavarų dėžei, bet ir automatinei.
Tam, kad pajustumėte kaip automobilis veiks ekstremalioje situacijoje, kaip išmokti jį kontroliuoti ir „pagauti“, kada dingsta sukibimas, patariu kiekvienam tai pabandyti žiemos metu tuščioje automobilių stovėjimo aikštelėje, o dar geriau specializuotame poligone pabandyti leisti automobilį „užmesti“.
Žinoma, tai reikėtų daryti labai atsargiai, ir geriausiai, specialisto priežiūroje, kuris patars, kaip teisingai išeiti iš tokios situacijos. Kol Jūs nepajusite, ką gali Jūsų automobilis, negalėsite jo visiškai kontroliuoti.
– Kokias pagrindines klaidas daro vairuotojai, vairuodami žiemą?
– Daug yra paplitusių klaidų, tokių, kaip vairavimas viena ranka. Bet koks kelio nelygumas gali išmušti vairą, ir mašina kuriam laikui neteks kontrolės, o tos sekundės gali daug ką reikšti. Todėl primygtinai rekomenduoju vairą laikyti abejomis rankomis.
– Labai dažnai pasitaikanti rimta klaida — sankabos įspaudimas stabdant. Tokiu būdu Jūs prarandate automobilio kontrolę ir jis tampa mažiau valdomas, tai ypatingai pavojinga apledėjusiame kelyje. Taip padidėja stabdymo kelias.
– Vairuotojai retai tikrina slėgį padangose, nors tai būtina daryti nuolat. Netingėkite tai daryti, nes tik žvilgsniu nenustatysite sumažėjusio ar padidėjusio padangų spaudimo, o ekstremalioje situacijoje, esant neteisingam spaudimui, automobilis neveiks taip, kaip Jūs tikitės.
– Pripūtus padangą ryte, esant +50С, vėliau oro temperatūrai padidėjus iki +100C, reikia atsiminti, kad spaudimas padangoje išaugo ir jos veikimas, pavyzdžiui, stabdant ar atliekant manevrą, gali keistis.
– Ir, žinoma, būkite atidūs prie vairo! Sėkmės kelyje!